Het idee om iets met een gecrashed spaceship te doen dwaalde al enkele jaren door mijn hoofd. Er zijn geweldige concept art graphics die mij, als science fiction liefhebber, altijd al inspireerden. En om een keer beeldschermen in een corsocreatie te integreren leek me ook al jaren een gaaf idee, niet onlogisch gezien waar ik me in het dagelijkse werkende leven mee bezig houdt.
Begin Oktober ’21 hadden we evaluatie vergadering met Nameless om het unieke Dahliafestival bouwjaar van die zomer te bespreken. Bij het naar buiten lopen liet ik bij mijn ontwerpcollega’s al even het idee van een gecrashed spaceship vol beeldschermen vallen. Nuchter bekeken hadden ze natuurlijk geen idee waar ik het over had en had ik zelf ook nog geen idee in welke context we dit konden gaan plaatsen.
De eerste avond dat we dit vage idee gingen bespreken duurde het even voor we de juiste context te pakken hadden. Dat is wel echt de meerwaarde van de wisselwerking tussen ons individuen in deze ontwerpgroep; er is een globaal idee en vervolgens weten we dit vrij snel tot de kern (en een helder verhaal) terug te brengen.
Nog enthousiast over onze ‘Bad Pirates’ avonturen van de zomer ervoor kwamen al snel de ideeën los over een heus journaal, een livestream en hoe deze creatie in de optocht zou moeten rondrijden. Marco, de verhalenmaker van het stel, zag de episodes voor een nieuw avontuur al zo voor zich.
Zoals het bij ons meestal gaat beginnen we heel extreem en draaien dan langzaam de ‘crazy-dial’ wat terug zodat het een redelijk begrijpelijk concept wordt.
Om wat inzicht te geven hierin: het eerste plan was om in en rond Vollenhove verschillende brokstukken te plaatsen ’s ochtends (om mensen nieuwsgierig te maken) en vervolgens in 4 of 5 delen, op verschillende plekken in de optocht, rond te rijden.
Het uiteindelijke, vrolijke, slot met de 2 astronauten die het gered hadden werd eigenlijk pas een maand (of 2) later bedacht toen we onze bedenkingen begonnen te krijgen bij het morbide randje aan het concept. Maar ook hier wist de verhalenmaker zo een twist aan te schrijven.
In Januari hebben we het concept aan de groep gepresenteerd. In eerste instantie zoals we ook in het openbaar hebben gedaan: een verhaal over een vrolijke terugkomst van de eerste maantoeristen, de NSA, Moonweb vakanties, NSATV journaals en de excentrieke miljardair Elon Nuts.
Zo konden de vele hersenspinsels ook al meteen uitgewerkt worden in logo’s voor de merchandise, een Moonweb commercial en de NSAToday studio. Alles voor een mooie begeleiding van een succesvolle landing van de SC Pioneer II.
Zoals in de presentatie van het ontwerp ook stond: ‘Maar dat leek ons wat saai’.