Mijn meest productieve denksessies zijn net voor het slapen gaan, oogjes dicht en de gedachten over het probleem van dat moment laten gaan. En vaak levert dit ook nog eens aardig resultaatgerichte oplossingen op voor creatieve problemen, zowel werk- als hobby-gerelateerd.
Zo ook kerstavond 2012 in Vollenhove. Na een gezellige avond bij vrienden als afsluiting een biertje met de familieleden die uit respectievelijk de keet en de kerk kwamen. Nog geen 5 minuten op bed en daar vielen de eerste regendruppels van velen die mij tot een uurtje of 6 in de ochtend uit mijn slaap hielden. Dus dat waren 5 lange uren waarin er heel wat creatieve problemen een oplossing kregen.
Nu was ik een dikke week voor kerst al tot de conclusie gekomen dat ik met mijn eerste onderwerp voor corso 2013 dusdanig vast zat dat ik deze, ondanks mijn rotsvaste vertrouwen in het concept, moet laten varen. Dit moment kwam, waarschijnlijk niet geheel toevallig, op dezelfde avond dat ik een tweede concept potentie zag krijgen.
Zoals met veel concepten is er een basis waar omheen een wagen bedacht moet worden dat goed aansluit op het concept en ook nog eens compositie-technisch een meerwaarde is. Die basis was een idee dat al een tijdje in mijn hoofd rondspookt, de rest was de uitdaging maar daarvoor was de slapeloze nacht na kerstavond de grote oplossing.
Vanmiddag even wat eerste schetsen gemaakt en ik heb het vermoeden dat de slapeloze nacht niet voor niets was.