Een moedige beslissing van buurtschap Molenstraat die, omdat het door de Telegraaf werd opgepikt, ook meteen een storm aan reacties opleverde. Via Twitter, Facebook maar vooral onder het nieuwsbericht stroomden de reacties binnen waarbij de toon vooral gezet werd door de ‘buitenwacht’.
Dat men specifiek op dit moment met een dergelijk onderwerp moeite heeft lijkt vooral te maken hebben met de impact van deze ramp op onze samenleving. De ramp is nog een open wond waarbij alle beelden, elke beslissing of actie heftige emoties losmaakt.
In de corso-wereld zijn we ondertussen wel gewend dat gekozen onderwerpen niet altijd maar feestelijk zijn. Zo heb ik in het verleden al varkens-kadavers aan vleeshaken, een opengewerkte baby, een concentratiekamp en vele uitbeeldingen van de meest bloedige oorlogen voorbij zien komen. Zoals onlangs in een CorsoNetwerk WVTTK al aangehaald werd lijkt vooral de manier waarop beladen onderwerpen worden uitgebeeld belangrijk. Gebeurt dit met respect dan kan het gevoel dat een dergelijk ontwerp oproept veel waarde toevoegen aan de uitbeelding en de optocht.
Reacties onder nieuwsberichten op internet zijn zelden heel genuanceerd en doordacht. Onder anonieme afzenders kunnen feiten of zelfs mensen binnen no-time volledig met de grond gelijk gemaakt worden. Daar kijk ik in die bijna 20 jaar internet ervaring allang niet meer van op. Ik denk dat het wel belangrijk is om een tegengeluid vanuit de corso-wereld te geven. Zo werd er heel onwetend alweer aangenomen dat ‘weer’ misbruik werd gemaakt door subsidie-trekkende kunstenaars. Behalve feitelijk onjuist doet dat vooral alle sponsoren en donateurs die alles jaarlijks mogelijk maken erg tekort.
Ook wordt de ontwerpers meermaals verweten dat ze ziekelijke ideeën in hun hoofd hebben om überhaupt met een dergelijk ontwerp aan te komen. Zonder dat ik op de hoogte was van het ‘exploderende’ effect van de wagen was ik persoonlijk wederom erg fan van de strakke originele compositie van het vliegtuig. Deze ontwerpers hebben in het verleden al bewezen het gevoel te hebben om hedendaagse objecten op een interessante manier weg te zetten. Daar was dit geen uitzondering op.
Vanuit de corso-wereld heb ik gelukkig vooral veel steunbetuigingen voor buurtschap Molenstraat kunnen waarnemen. Wijzelf weten als geen ander wat een moeilijke beslissing het moet zijn geweest om slechts 6 weken voor het corso zulke ingrijpende aanpassingen te moeten gaan doen. Niet alleen de tijd voor het bedenken en uitwerken van het ontwerp maar ondertussen is de bouw ook in een vergevorderd stadium. Dus dat het buurtschap en de ontwerpers er alles aan gaan doen om de wagen aan te passen getuigd vooral van zeer veel respect voor de slachtoffers van deze vreselijke ramp.